Odmrażanie branży targowej w czterech etapach
Branża
wystawiennicza, to jeden z najbardziej dotkniętych przez
pandemię sektorów. Polska Izba Przemysłu Targowego widząc sytuację panującą w
branży, opracowała czteroetapowy plan odmrażania sektora, który został złożony
pod koniec kwietnia do Ministerstwa Rozwoju. Obecnie plan ten czeka na
akceptację.
Obostrzenia sanitarne oraz czasowy „lockdown”
wprowadzone przez rząd w związku z panującą pandemią COVID-19 znacząco wpłynęły
na branżę targową. Ucierpieli solidarnie operatorzy obiektów wystawienniczych,
organizatorzy wydarzeń targowych, a także firmy dostarczające usługi
okołotargowe, zajmujące się m.in. oświetleniem, zabudową czy wyposażeniem
stoisk. W branży zaobserwowano działania firm ukierunkowane na utrzymanie
miejsc pracy. Przedsiębiorcy czasowo zmieniają się w producentów przyłbic,
projektantów ogrodów czy mebli, dostarczają środki ochrony osobistej osobom
prywatnym i firmom.
Ze względu na rozpoczęty proces odmrażania gospodarki Polska Izba Przemysłu Targowego (PIPT) zaplanowała kilkuetapowy harmonogram powrotu do normalnego funkcjonowania dla własnej branży.
Program został zainspirowany opracowaniem stowarzyszenia AUMA z Niemiec oraz UFI — wspomina Tomasz Kobierski – ekspert PIPT – w wywiadzie dla Pulsu Biznesu i money.pl. Trzy pierwsze etapy są skierowane do B2B. Dopiero czwarty etap odmrażania branży otwiera się na klienta indywidualnego.
I etap – procesy on-line
Etap ten został wprowadzony już trzy tygodnie temu.
Branża targowa dysponuje potężną bazą danych klientów i kontrahentów, którą można wykorzystać do stworzenia portali promujących:
- przemysł ciężki, w tym dla górnictwa – PTG S.A.- organizator Targów KATOWICE,
- eksportowy sektor polskiej gospodarki – operator MTP,
- obronność – operator Kielce,
- medycynę estetyczną i somatologię – operator Kraków.
Portale koncentrują się na promowaniu sektorów w krajach, w których najszybciej zauważalny jest „powrót do normalności”- są to Czechy oraz w niedługim czasie Niemcy.
II etap – spotkania matchmakingowe – plany wdrożenia (maj/czerwiec) – wystawcy z Polski
W tym etapie zostaną wdrożone do realizacji małe formy targowe z udziałem ograniczonej liczby wybranych wystawców i zwiedzających. Rejestracja na takie wydarzenia odbywałaby się on-line na konkretną godzinę. W ten sposób minimalizowano by rotację ludzi oraz ryzyko zarażenia. Obowiązywałby dodatkowy regulamin zachowania zasad ostrożności, którego elementem byłby wymóg poddania się kontroli temperatury przed każdym spotkaniem. Pomieszczenia, w których odbywałyby się spotkania, byłyby odkażane na każdej przerwie. Aby wdrożyć II etap odmrażania branży, wystarczyłoby zastosować te same zasady, jakie obecnie przyjęły galerie handlowe. Głównym celem wprowadzenia II etapu jest podtrzymanie wzajemnych kontaktów z kontrahentami, nakreślenie nowych perspektyw, ewentualne przebranżowienie się lub zmiana oferty produktów wśród wystawców nakierowana na nowe potrzeby konsumenta.
III etap – rozszerzenie – plany wdrożenia (wrzesień) – wystawcy z Polski i z zagranicy
Ten etap
zależny jest od decyzji rządu polskiego oraz rządów innych państw. Zależy od
terminu otwarcia granic, zdefiniowania ilości przepływu ludzi oraz uruchomienia
lotów. Wydarzenia targowe w tym etapie mogłyby zwiększyć swoją objętość do ok.
10 tys. osób. Warto zauważyć, że przy wydarzeniach targowych nie oznacza to jednak
organizacji imprez masowych. Wydarzenia targowe odbywają się na powierzchniach,
gdzie średnio przypada jedna osoba na 20 m2 powierzchni
obiektu, natomiast same wydarzenia trwają od 3 do 4 dni.
To daje realne możliwości zachowania
bezpiecznych warunków. Dzięki obecnej sytuacji i dużym naciskom na rozwiązania
i rejestracje on-line w prosty sposób będzie można kontrolować ilość osób na
obiektach.
IV etap – pełna organizacja wydarzeń
– plany wdrożenia (Listopad/grudzień) –
klient indywidualny
Ten etap zakłada pełen powrót do organizacji imprez wraz z udziałem klienta indywidualnego.
Do branży eventowej i targowej już teraz docierają z zagranicznych mediów informacje o odblokowaniu od 28 maja organizacji wystaw B2B w Niemczech oraz możliwości przeprowadzania koncertów i wydarzeń rozrywkowych do 1000 osób w Czechach od 25 maja.
Dla polskich wystawców i gospodarki niezmiernie ważne jest obecnie podjęcie konkretnych kroków w „odmrażaniu” branży targowej, ponieważ to ona sprzyja rozwojowi polskich firm na rodzimym rynku oraz na arenie międzynarodowej.
Autorzy:
Magdalena Pawłowska
Daria Kusztelak
Źródła: Puls Biznesu, Money.pl